მოკლედ გავეცნოთ Business model canvas კომპონენტებს.
1. სამომხმარებლო სეგმენტები. Customer Segments
სამომხმარებლო სეგმენტი არის ადამიანთა ჯგუფი, რომელთაც საერთო პრობლემა ან მოთხოვნილება აქვთ;
რაც უფრო ზუსტადაა ფორმულირებული კლიენტთა სეგმენტი, მით უფრო მარტივია შეიქმნას და შეთავაზებული იქნას ფასეული პროდუქტი.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
ვისთვის იქმნება პროდუქტი?
შეიძლება თუ არა ვიპოვოთ ისინი? გავესაუბროთ?
მათგან ვინაა ჩვენთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი? და სხვა.
2. ფასეული შეთავაზება. Value propositions
ფასეული შეთავაზება არის პროდუქტი, რომელიც მიზნობრივი სეგმენტის წარმომადგენელებისთვის მტკივნეულ პრობლემას წყვეტს. ეს ის მიზეზია, რის გამოც ყიდულობენ პროდუქტს კომპანიისგან და არა კონკურენტისგან;
ეს უნიკალური სავაჭრო შეთავაზებაა;
ეს იმ მნიშვნელოვანი უპირატესობების ერთობლიობაა, რომლის მომხმარებლისთვის მიწოდებისთვის მზადაა კომპანია. მაგალითად - სიახლე, წარმადობა, დიზაინი, ბრენდი / სტატუსი, ფასი, რისკის შემცირება და სხვა;
აკმაყოფილებს სამ კრიტერიუმს:
პროდუქტი მომხმარებლის მნიშვნელოვან პრობლემას წყვეტს და/ან ეხმარება მნიშვნელოვან უპირატესობებს მიაღწიოს;
შეთავაზებული ფასეულობა შესამჩნევად განსხვავდება ანალოგიური შეთავაზებებისგან ბაზარზე (უნიკალობა). იდეალურ შემთხვევაში - კონკურენტი პროდუქტი არ არსებობს (იხილეთ “ლურჯი ოკეანის სტრატეგია”);
უნიკალობასა და ფასეულობას ამტკიცებს პროდუქტი და არა სარეკლამო მასალები ან მწარმოებლის მოსაზრებები (მტკიცემულება).
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
რა ფასეულობას ვთავაზობთ მომხმარებელს?
რა პრობლემის გადაწყვეტაში ვეხმარებით კლიენტებს?
კლიენტების რა მოთხოვნილებებს ვაკმაყოფილებთ? და სხვა.
3. გასაღების არხები. Channels
გასაღების არხები არის მომხმარებელთან კონტაქტის ყველა ის წერტილი, სადაც ხდება მომხმარებლის ინფორმირება, გაყიდვა ან გაყიდვის შემდგომი მომსახურება;
მოიცავს იმის აღწერას, თუ როგორ ურთიერთობს კომპანია თავის მომხმარებლებთან გაყიდვამდე, გაყიდვის დროს და გაყიდვის შემდგომ;
გამოიყოფა:
ინფორმირება - მომხმარებლის ინფორმირება შეთავაზებული ფასეულობის შესახებ;
შეფასება - არჩევანის გაკეთებისას მომხმარებელისთვის დახმარების გაწევა კომპანიის პროდუქტის სასარგებლოდ;
გაყიდვა - პროდუქტის უშუალო გაყიდვის პროცესი;
მიწოდება - ფასეულობის მიტანა კლიენტთან და პირველ პოზიტიური შთაბეჭდილების ჩამოყალიბება;
მომსახურება - მხარდაჭერის და გაყიდვების შემდგომი მომსახურების სხვა პროცესები.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
ურთიერთობის რა არხებია საჭირო პროდუქტის გაყიდვისა და მიწოდებისთვის?
ახლა როგორ ვურთიერთობთ კლიენტებთან?
რომელი არხებია ყველაზე ეფექტიანი?
რომელი არხებია ყველაზე მომგებიანი? და სხვა.
4. კლიენტებთან ურთიერთობა. Customer relationships
კლიენტებთან ურთიერთობა არის მომხმარებლების და კომპანიის ურთიერთობების ფორმები. მაგალითად: პერსონალური მხარდაჭერა, თვითმომსახურება, ავტომატიზირებული მომსახურება, ერთობლივი შექმნა და სხვა;
მთავარი კითხვებია - როგორ ვურთიერთობთ მომხმარებლებთან, როგორ დამოკიდებულებას ელიან კომპანიისგან კლიენტები, რამდენადაა ინტეგრირებული კლიენტებთან ურთიერთობა ბიზნეს-მოდელში.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
როგორ ურთიერთობას ელიან კლიენტები?
როგორი ურთიერთობა არსებობს ამჟამად?
რატომაა ეს ურთიერთობები სწორედ ასეთი?
როგორაა ეს ურთიერთობები ინტეგრირებული ბიზნეს-მოდელში? და სხვა.
5. შემოსავლების ნაკადი. Revenue streams
აღწერს წყაროებს, საიდანაც კომპანია იღებს ფულის ნაკადს და, საბოლოოდ, მოგებას;
არსებობს წყაროს ფორმირების სხვადასხვა ხერხები: საქონლის გაყიდვა, მომსახურების ანაზღაურება, ხელმოწერის ანაზღაურება, არენდა, ლიცენზია, კომისია, რეკლამა და სხვა;
შემოსავლის ყოველ ნაკადს ფასწარმოქმნის თავისი მექანიზმი გააჩნია.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
რაში არიან კლიენტები მზად გადაიხადონ?
რაში იხდიან ამჟამად?
რა ფორმით იხდიან?
როგორ ურჩევნიათ გადაიხადონ?
მოგებაში რა წილი უჭირავს თითოეულ ნაკადს შემოსავლებში? და სხვა.
6. ძირითადი რესურსები. Key resources
რესურსი არის ყველაფერი, რაც აუცილებელია ბიზნეს-მოდელის ფუნქციონირებისა და მასშტაბირებისთვის;
რესურსები უზრუნველყოფენ ფასეულობის წარმოებას, მის მომხმარებლამდე მიტანას, მომხმარებელთან ურთიერთობას და შემოსავლების ნაკადის გენერირებას;
ძირითადი რესურსების სახეები: მატერიალური რესურსები, ინტელექტუალური რესურსები, პერსონალი, ფინანსები;
კომპანია ან არის მფლობელი, ან იჯარით იღებს, ან ყიდულობს რესურსს.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
რა ძირითადი რესურსებია საჭირო ფასეულობის შესაქმნელად?
მიწოდების არხების უზრუნველსაყოფად?
მომხმარებელთან ურთიერთობისთვის? და სხვა.
7. საქმიანობის ძირითადი სახეები. Key activities
საქმიანობის ძირითადი სახე ისაა, რის გარეშეც კომპანია ვერ იარსებებდა. მაგალითად, წარმოება, პრობლემის გადაწყვეტა, ინტერნეტ-მომსახურება და სხვა;
ეს იმ მნიშვნელოვანი პროცესების ერთობლიობაა, რომლებიც საჭიროა, რათა შედეგად მივიღოთ საჭირო ფასეული შეთავაზებები, კლიენტებთან ურთიერთობები, გასაღების მოქმედი არხები, შემოსავლების ნაკადები.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
რას უნდა ვაკეთებდეთ იმისთვის, რომ ჩვენი პროდუქტის ფასეულობა შევინარჩუნოთ?
რის გარეშე არ იარსებებდა კომპანია?
რეგულარულად რა უნდა ვაკეთოთ?
მუდმივად რა სამუშაოს ხარისხი უნდა გავაუმჯობესოთ? და სხვა.
8. ძირითადი პარტნიორები. Key partners
ძირითადი პარტნიორები ის გარეშე კომპანიებია, რომლებიც ბიზნეს-მოდელს მიაწვდის არაპროფილურ და სხვა საჭირო კომპონენტებს;
აღწერს იმ მომწოდებლებსა და პარტნიორებს, რომელთა გარეშე ბიზნეს-მოდელი ვერ შეძლებს ფუნქციონირებას;
პარტნიორები სამი ძირითადი ამოცანის გადაწყვეტას უზრუნველყოფენ:
წარმოების ოპტიმიზაცია და ეკონომია;
რისკების და განუზღვრელობის შემცირება;
რესურსების და საქმიანობების აუტსორსი და ერთობლივი საქმიანობა.
შეიძლება შემდეგი საპარტნიორო დამოკიდებულებების განხილვა:
სტრატეგიული პარტნიორობა არაკონკურირებად კომპანიებს შორის;
სტრატეგიული პარტნიორობა კონკურენტულ კომპანიებს შორის;
ერთობლივი კომპანია ახალი ბიზნეს-მოდელის გაშვებისთვის;
მწარმოებელსა და მომწოდებლს შორის ხარისხიანი მასალების მოწოდების გარანტიის უზრუნველყოფის მიზნით.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
რა რისკები არსებობს და რომელი კომპანიები დაგვეხმარება ამ რისკების შემცირებაში?
ვინ იქნება მომწოდებლები?
რა საქმიანობები შეიძლება უმტკივნეულოდ გადაეცეს აუტსორსზე პარტნიორებს? და სხვა.
9. ხარჯების სტრუქტურა. Cost structure
ხარჯების სტრუქტურა აღწერს ფასეულობის შექმნის, მომხმარებელთან ურთიერთობის, გასაღებისა და კლიენტების მომსახურების პროცესებზე გაწეულ დანახარჯებს;
განიხილება: ფიქსირებული დანახარჯები, მუდმივი დანახარჯები, მასშტაბზე ეკონომია, დივერსიფიკაციის ეფექტი.
ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:
რა მნიშვნელოვან დანახარჯებს მოითხოვს პროდუქტის წარმოება და მიწოდება?
რომელია ყველაზე ძვირი რესურსები?
საქმიანობის რა სახეები მოითხოვენ ყველაზე მნიშვნელოვან დანახარჯებს? და სხვა.
Comentários