top of page
  • ედექტივ კონსალტინგი

ჩანაწერი 2: ბიზნეს-მოდელის კომპონენტები

Updated: Sep 5, 2019

მოკლედ გავეცნოთ Business model canvas კომპონენტებს.


1. სამომხმარებლო სეგმენტები. Customer Segments

  • სამომხმარებლო სეგმენტი არის ადამიანთა ჯგუფი, რომელთაც საერთო პრობლემა ან მოთხოვნილება აქვთ;

  • რაც უფრო ზუსტადაა ფორმულირებული კლიენტთა სეგმენტი, მით უფრო მარტივია შეიქმნას და შეთავაზებული იქნას ფასეული პროდუქტი.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • ვისთვის იქმნება პროდუქტი?

  • შეიძლება თუ არა ვიპოვოთ ისინი? გავესაუბროთ?

  • მათგან ვინაა ჩვენთვის ყველაზე მნიშვნელოვანი? და სხვა.


2. ფასეული შეთავაზება. Value propositions

  • ფასეული შეთავაზება არის პროდუქტი, რომელიც მიზნობრივი სეგმენტის წარმომადგენელებისთვის მტკივნეულ პრობლემას წყვეტს. ეს ის მიზეზია, რის გამოც ყიდულობენ პროდუქტს კომპანიისგან და არა კონკურენტისგან;

  • ეს უნიკალური სავაჭრო შეთავაზებაა;

  • ეს იმ მნიშვნელოვანი უპირატესობების ერთობლიობაა, რომლის მომხმარებლისთვის მიწოდებისთვის მზადაა კომპანია. მაგალითად - სიახლე, წარმადობა, დიზაინი, ბრენდი / სტატუსი, ფასი, რისკის შემცირება და სხვა;

  • აკმაყოფილებს სამ კრიტერიუმს:

  1. პროდუქტი მომხმარებლის მნიშვნელოვან პრობლემას წყვეტს და/ან ეხმარება მნიშვნელოვან უპირატესობებს მიაღწიოს;

  2. შეთავაზებული ფასეულობა შესამჩნევად განსხვავდება ანალოგიური შეთავაზებებისგან ბაზარზე (უნიკალობა). იდეალურ შემთხვევაში - კონკურენტი პროდუქტი არ არსებობს (იხილეთ “ლურჯი ოკეანის სტრატეგია”);

  3. უნიკალობასა და ფასეულობას ამტკიცებს პროდუქტი და არა სარეკლამო მასალები ან მწარმოებლის მოსაზრებები (მტკიცემულება).


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • რა ფასეულობას ვთავაზობთ მომხმარებელს?

  • რა პრობლემის გადაწყვეტაში ვეხმარებით კლიენტებს?

  • კლიენტების რა მოთხოვნილებებს ვაკმაყოფილებთ? და სხვა.


3. გასაღების არხები. Channels

  • გასაღების არხები არის მომხმარებელთან კონტაქტის ყველა ის წერტილი, სადაც ხდება მომხმარებლის ინფორმირება, გაყიდვა ან გაყიდვის შემდგომი მომსახურება;

  • მოიცავს იმის აღწერას, თუ როგორ ურთიერთობს კომპანია თავის მომხმარებლებთან გაყიდვამდე, გაყიდვის დროს და გაყიდვის შემდგომ;

გამოიყოფა:

  • ინფორმირება - მომხმარებლის ინფორმირება შეთავაზებული ფასეულობის შესახებ;

  • შეფასება - არჩევანის გაკეთებისას მომხმარებელისთვის დახმარების გაწევა კომპანიის პროდუქტის სასარგებლოდ;

  • გაყიდვა - პროდუქტის უშუალო გაყიდვის პროცესი;

  • მიწოდება - ფასეულობის მიტანა კლიენტთან და პირველ პოზიტიური შთაბეჭდილების ჩამოყალიბება;

  • მომსახურება - მხარდაჭერის და გაყიდვების შემდგომი მომსახურების სხვა პროცესები.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • ურთიერთობის რა არხებია საჭირო პროდუქტის გაყიდვისა და მიწოდებისთვის?

  • ახლა როგორ ვურთიერთობთ კლიენტებთან?

  • რომელი არხებია ყველაზე ეფექტიანი?

  • რომელი არხებია ყველაზე მომგებიანი? და სხვა.


4. კლიენტებთან ურთიერთობა. Customer relationships

  • კლიენტებთან ურთიერთობა არის მომხმარებლების და კომპანიის ურთიერთობების ფორმები. მაგალითად: პერსონალური მხარდაჭერა, თვითმომსახურება, ავტომატიზირებული მომსახურება, ერთობლივი შექმნა და სხვა;

  • მთავარი კითხვებია - როგორ ვურთიერთობთ მომხმარებლებთან, როგორ დამოკიდებულებას ელიან კომპანიისგან კლიენტები, რამდენადაა ინტეგრირებული კლიენტებთან ურთიერთობა ბიზნეს-მოდელში.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • როგორ ურთიერთობას ელიან კლიენტები?

  • როგორი ურთიერთობა არსებობს ამჟამად?

  • რატომაა ეს ურთიერთობები სწორედ ასეთი?

  • როგორაა ეს ურთიერთობები ინტეგრირებული ბიზნეს-მოდელში? და სხვა.

5. შემოსავლების ნაკადი. Revenue streams

  • აღწერს წყაროებს, საიდანაც კომპანია იღებს ფულის ნაკადს და, საბოლოოდ, მოგებას;

  • არსებობს წყაროს ფორმირების სხვადასხვა ხერხები: საქონლის გაყიდვა, მომსახურების ანაზღაურება, ხელმოწერის ანაზღაურება, არენდა, ლიცენზია, კომისია, რეკლამა და სხვა;

  • შემოსავლის ყოველ ნაკადს ფასწარმოქმნის თავისი მექანიზმი გააჩნია.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • რაში არიან კლიენტები მზად გადაიხადონ?

  • რაში იხდიან ამჟამად?

  • რა ფორმით იხდიან?

  • როგორ ურჩევნიათ გადაიხადონ?

  • მოგებაში რა წილი უჭირავს თითოეულ ნაკადს შემოსავლებში? და სხვა.


6. ძირითადი რესურსები. Key resources

  • რესურსი არის ყველაფერი, რაც აუცილებელია ბიზნეს-მოდელის ფუნქციონირებისა და მასშტაბირებისთვის;

  • რესურსები უზრუნველყოფენ ფასეულობის წარმოებას, მის მომხმარებლამდე მიტანას, მომხმარებელთან ურთიერთობას და შემოსავლების ნაკადის გენერირებას;

  • ძირითადი რესურსების სახეები: მატერიალური რესურსები, ინტელექტუალური რესურსები, პერსონალი, ფინანსები;

  • კომპანია ან არის მფლობელი, ან იჯარით იღებს, ან ყიდულობს რესურსს.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • რა ძირითადი რესურსებია საჭირო ფასეულობის შესაქმნელად?

  • მიწოდების არხების უზრუნველსაყოფად?

  • მომხმარებელთან ურთიერთობისთვის? და სხვა.


7. საქმიანობის ძირითადი სახეები. Key activities

  • საქმიანობის ძირითადი სახე ისაა, რის გარეშეც კომპანია ვერ იარსებებდა. მაგალითად, წარმოება, პრობლემის გადაწყვეტა, ინტერნეტ-მომსახურება და სხვა;

  • ეს იმ მნიშვნელოვანი პროცესების ერთობლიობაა, რომლებიც საჭიროა, რათა შედეგად მივიღოთ საჭირო ფასეული შეთავაზებები, კლიენტებთან ურთიერთობები, გასაღების მოქმედი არხები, შემოსავლების ნაკადები.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • რას უნდა ვაკეთებდეთ იმისთვის, რომ ჩვენი პროდუქტის ფასეულობა შევინარჩუნოთ?

  • რის გარეშე არ იარსებებდა კომპანია?

  • რეგულარულად რა უნდა ვაკეთოთ?

  • მუდმივად რა სამუშაოს ხარისხი უნდა გავაუმჯობესოთ? და სხვა.


8. ძირითადი პარტნიორები. Key partners

  • ძირითადი პარტნიორები ის გარეშე კომპანიებია, რომლებიც ბიზნეს-მოდელს მიაწვდის არაპროფილურ და სხვა საჭირო კომპონენტებს;

  • აღწერს იმ მომწოდებლებსა და პარტნიორებს, რომელთა გარეშე ბიზნეს-მოდელი ვერ შეძლებს ფუნქციონირებას;

  • პარტნიორები სამი ძირითადი ამოცანის გადაწყვეტას უზრუნველყოფენ:

  1. წარმოების ოპტიმიზაცია და ეკონომია;

  2. რისკების და განუზღვრელობის შემცირება;

  3. რესურსების და საქმიანობების აუტსორსი და ერთობლივი საქმიანობა.


შეიძლება შემდეგი საპარტნიორო დამოკიდებულებების განხილვა:

  • სტრატეგიული პარტნიორობა არაკონკურირებად კომპანიებს შორის;

  • სტრატეგიული პარტნიორობა კონკურენტულ კომპანიებს შორის;

  • ერთობლივი კომპანია ახალი ბიზნეს-მოდელის გაშვებისთვის;

  • მწარმოებელსა და მომწოდებლს შორის ხარისხიანი მასალების მოწოდების გარანტიის უზრუნველყოფის მიზნით.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • რა რისკები არსებობს და რომელი კომპანიები დაგვეხმარება ამ რისკების შემცირებაში?

  • ვინ იქნება მომწოდებლები?

  • რა საქმიანობები შეიძლება უმტკივნეულოდ გადაეცეს აუტსორსზე პარტნიორებს? და სხვა.


9. ხარჯების სტრუქტურა. Cost structure

  • ხარჯების სტრუქტურა აღწერს ფასეულობის შექმნის, მომხმარებელთან ურთიერთობის, გასაღებისა და კლიენტების მომსახურების პროცესებზე გაწეულ დანახარჯებს;

  • განიხილება: ფიქსირებული დანახარჯები, მუდმივი დანახარჯები, მასშტაბზე ეკონომია, დივერსიფიკაციის ეფექტი.


ამ კომპონენტის შექმნისას ისეთ კითხვებს ვპასუხობთ, როგორიცაა:

  • რა მნიშვნელოვან დანახარჯებს მოითხოვს პროდუქტის წარმოება და მიწოდება?

  • რომელია ყველაზე ძვირი რესურსები?

  • საქმიანობის რა სახეები მოითხოვენ ყველაზე მნიშვნელოვან დანახარჯებს? და სხვა.

90 views0 comments
bottom of page